بسته شده

  • انتقال سیادت از سوی مادر

    سلام علیکم، به فتوای مرجع عالیقدر مدظله، حکم گذاشتن عمامه سبز و سیاه توسط کسی که والده اش علویه می‌باشد؛ چگونه است؟ سپاسگزارم.

  • انتقال

    dfvfg

  • غسل های واجب

    اگر زنی در دوره عادت ماهانه غسلی بر او واجب بشه،آیا میتواند در آن زمان
    انجام دهد؟

  • سایر

    سلام علیکم

    ۱:با توجه به اقوال مختلف مبنی بر تاریخ ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما السلام، و همچنین مصادف شدن نقل اول ذی الحجه با ایام شهادت امام جواد علیه السلام نظر معظم له پیرامون برگزاری جشن و تبریک در این روز چیست؟ و همینطور قول دقیقتر از نظر ایشان کدام است؟

    ۲:حکم قمه زنی -در صورت عدم ضرر معتنا به- چیست؟

  • حجاب

    سلام علیکم

    پوشاندن صورت(توسط پوشیه یا…) برای بانوان فی نفسه چه حکمی دارد؟

    چنانچه خوف نگاه نامحرم باشد،چطور؟

    برای زنی که آرایش کرده(اعم از برداشتن ابرو و موهای صورت و…)؛چطور؟

  • دست رسی به اثار تفاسیر

    ازطریق وتساپ

  • مسائل نسب

    1.نظر شما درباره اعتبار آزمایشات پزشکی هم چون dnaو… که کارشناسان آن را در اثبات نسب قاطع می دانند چیست؟

    2.درتقابل این آزمایشات و اماره ی فراش در نفی نسب کدام یک مقدم است؟

    3.امکان تفیک در لعان اطفالی که با فاصله ی کم تر از شش ماه با یکدیگر متولد می شوند ولی متخصصان امر یقین دارندکه از دو پدر متفاوت می باشند چیست؟

  • ارسال اشتباه میلغ فطریه و مد طعام

    با سلام جهت واریز میلغ ۵ فطریه عام و ۱۰ مد طعام از سایت اقدام کردم که فکر کنم اشتباها ۵ فطریه عام و ۱۰ فطریه سید ثبت کردند

    لطفا اصلاح فرمایید مابقی وجه اگر قابل عودت هست به کارت برگردانید اگر نیست خرج مخارج مسجد گردد

    ۰۹۱۷۳۱۷۳۲۸۴

  • مسائل مستحدثه نسب

    سلام علیکم

     در علم پزشکی در حوزه زنان و زایمان مواردی مشاهده می گردد که نوزدانی متولد می شوند که  به نام علمی سوپر فکونداسیون ها(بدین معنا که  اسپرم وتخمک مرد وزن با یکدیگر لقاح پیدا می کنند و سپس با فصله ای بعد از لقاح اولی لقاح ثانویه ای صورت می گیرد که این لقاح در یک سیکل قاعدگی است که زمان آن  در زنان متفاوت است ولی معمولا از 28 روز فراتر نمی رود و معمولا بین 48 تا 72 ساعت می باشد و در این روش  الزامی بر آن نیست که اسپرم ها ازمرد واحدی باشند و موارد متعددی گزارش شده اند که از  دو مرد بوده اند در نتیجه زمان وضع حمل هریک از دو قلو ها ممکن است همزمان  با هم صورت بگیرد یا با فاصله) و سوپر فتاسیون ها شناخته می شوند(که در این جا هم همانند سوپر فکونداسیون ها می باشد فقط با این تفاوت که زمان لقاح ثانویه فراتر از  سیکل قاعدگی می رودو معمولا تفاوت از30 روز  به بیش تر از زمان لقاح اولیه  است و هم چنین در طی یک حاملگی تثبیت شده رخ می دهد که بالتبع زمان وضع حمل دو قلوها هم متفاوت است که در یکی از موارد این فاصله تولد این دو  نوزاد 127 روزگزارش شده است یا ممکن است در اثر عمل سزارین  همزمان خارج گردند و در دستگاه های مخصوص کمک تنفسی نوزاد نگهداری و مراقبت شوند)

    که این دو حالت فوق ممکن است که هر دو لقاح براساس  دو نزدیکی جنسی طبیعی  که مقدم وموخر بوده اند صورت بگیرد یا این که لقاح اولیه در ابتدا با روش های مصنوعی وارد رحم زن گردد و زن با توجه به منع  پزشکان به نزدیکی جنسی مبادرت نماید و لقاح ثانویه صورت بپذیرد و جنین دومی در رحم زن شروع به شکل گیری نمایدکه مبنای تمامی  این شناسایی ها آزمایشات متعدد پزشکی هم چون dna و گروه خونی و hla و سونوگرافی و… می باشد و در مواردی  اقرار و شهادت شهود نیز بدان ضمیمه گردیده است

    حال با توجه به مسائل فوق که موارد متعددی از آن در کشورهای اسلامی  و غیر اسلامی گزارش شده است مکلفین سئوالاتی به شرح ذیل از جنابعالی دارند

    1.نظر شما در باره اعتبار آزمایشات پزشکی هم چون dna و گروه خونی و hla و سونوگرافی و…  در اثبات نسب چیست؟

    2.نظر شما در خصوص اقرار و شهادت شهود با توجه به این که هیچ کس عمل لقاح و مراحل رشد در بدن زن را نمی بیند چیست؟(و فقط از انجام عمل نزدیکی جنسی یا انتقال لقاح در رحم زن مطمئن هستن)

    3.در صورتی که مجموع  زمان تولد این دو طفل از حداکثر مدت حمل فراتر رود محصول آبستی جدید محسوب می گرددیاخیر؟ یا همین که بدانیم که این دو طفل حاصل دو لقاح مقدم و موخر هستند خصوصا

    در سوپر فتاسیون ها که در طول یک حاملگی تثبیت شده رخ می دهندکفایت می کند و  می توان آنرا حاصل دو آبستنی متفاوت  و احکام مستقل دانست؟(باتوجه به این که آیت الله شاهرودی به نقل از کتاب جواهر کلام درکتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت ج3،ص 667  در ذیل توضیح کلمه دوقلو می گوید که  اگر فاصله ی تولد دو طفل کم تر از 6 ماه باشد محصول یک آبستنی هستند واگر فراتر برود محمول بر آبستنی جدید و احکام مستقل خواهد بود)

    4.از نظر شما حداکثر مدت حمل در دوقلوهاچه مدتی است؟حال اگر مجموع زمان تولد دو طفل مذکور فوق فراتر از حداکثر مدت حمل بشود اماره ی فراش کار ساز است ؟ یا این که مدت حمل از روز نزدیکی یا انتقال لقاح  هر کدام را جداگانه مد نظر قراردهیم ؟

    5.در حالت نزدیکی جنسی طبیعی که زن با دو مرد رابطه داشته  است(که با روش های پزشکی مشخص گردیده است که اطفال متعلق به دو مرد هستند) که حالات ذیل متصور است که نظرات خود را در باب الحاق طفل با توجه به اماره فراش منعکس فرمائید؟ و در مواردی که قاعده فراش ساکت است چه باید نمود؟

    الف.یکی از آن مردان همسر شرعی (موقت یا دائم) اوست و دیگری به شبهه با او نزدیکی کرده است.

    ب.در صورتی که هر دو مرد به زنا با او نزدیکی کرده باشند.

    ج. در صورتی که هردو مرد به شبهه با اونزدیکی کرده باشند.

    د. درصورتی که به هر دو قابلیت الحاق داشته باشد

    6..در مواردی که از طریق روش های کمک باروری انجام می شود حالات ذیل متصور است حال نظر خود را در الحاق عدم الحاق نسب طفل به هریک از مردان باتوجه اماره فراش ذکر بفرمائید؟ و در مواردی که قاعده فراش ساکت است چه باید نمود؟

    الف. زن رحم اجاره ای بوده و که با مرد دیگری به زنا یا به شبهه نزدیکی کرده اند

    ب.انتقال لقاح که از اسپرم مرد  اجنبی بوده وسپس زن با شوهر شرعی خود(دائم یا موقت)خود با توجه به منع پزشکان نزدیکی کرده است که موجب شکل گیری لقاح ثانویه ای شده است

    ج. لقاح با اسپرم شوهر شرعی زن(دائم یا موقت ) بوده است و زن و مرد با یکدیگر به زنا یا به شبهه نزدیکی کرده اند؟

    7.در مورد بحث رضاع که توسط این چنین زن هایی صورت می گیرد شیر حاصل از زن  های مذکور با توجه به حالات نزدیکی(الف،ب،ج،د)که در فوق بدان اشاره شد چگونه است و موجب برقراری احکام رضاع می گردد؟  

    8. درمورد عده این زنان چه در طلاق و چه در عده وفات(که یکی از مردان زنده و دیگری مرده است یا تقدم و تاخر در فوت داشته باشند) با توجه به حالات فوق، شروع و خاتمه آن چه زمانی خواهد بود؟

    9. در مورد نفقه زن و حمل در ایام بارداری (مثل آزمایشات لازم سنجش سلامت مادر وطفل و…) و نفقه زن و اطفال بعد از وضع حمل با توجه به حالات فوق نسبت سهم هریک از مردان چگونه است؟و آیا مسئولیت تضامنی است؟

    10.مرد در کدام یک از این حالات چند گانه فوق(در سئوال 5 و6) می تواند لعان نموده و یکی از طفل ها را از خودنفی نماید ؟واگربرای لعان لازم باشد که هردو طفل نفی گردند با توجه به این که مرد می داند یکی از اطفال متعلق به او هستند به دروغ هر دو طفل را لعن ونفی نماید آیا عمل لعان در این جا حرام نیست؟ هم چنان که پیامبر(ص) نفی  کننده نسب به غیر واقع  را لعن نموده است و مقدمه حرام نیز حرام است آیا انجام مراسم لعان حرام است؟ و در صورت حرمت دارای آثار خواهد بود؟

    11.آیا  لعان یکی از اطفالی که به دنیا آمده موجب لعن و نفی  فرزند دیگر که در شکم مادر است نیز می شود؟

    12. عده فسخ یا انفساخ  در نکاح موقت ودائم با توجه به حالات چند گانه مردان در نزدیکی یا انتقال لقاح (در سئوال 5 و6)، شروع و خاتمه آن چه زمانی خواهد بود؟

    13.  در الحاق طفل یا اطفال به اسلام با توجه به حالات جندگانه نزدیکی (در سئوال 5 و6 ) در صورتی که یکی ازمردان مسلمان باشد و دیگری کافر(حربی یا ذمی) باشد ومادر مسلمان باشد چگونه است ؟واگر زن کافر(حربی یا ذمی)باشد و یکی از مردان مسلمان و دیگری کافر(ذمی یا حربی) چگونه است؟

    14.نظر شما درباره حجیت قاعده قرعه و فراش و علم قیافه شناسی در برقراری نسب در قضیه سوپرفتاسیون ها وسوپر فکونداسیون ها چیست؟هم چنین حجیت آنان در تقابل با آزمایشات پزشکی در چه جایگاهی است؟

    15..نظر شما در مورد حجیت قاعده استحسان و مصالح مرسله و سدّ ذرایع و فتح ذرایع در برقراری یا عدم برقراری نسب در قضیه سوپرفتاسیون ها وسوپر فکونداسیون ها چیست؟( هم چنان که منقول است که برخی از فقهای امامیه از قواعد مذکور به نام مقدمه حرام و مقدمهواجب یاد می کنند ولی نسب از احکام وضعی است ونه تکلیفی)

    16.نظر شما در مورد عرف رایج در مورد صرف زندگی اطفال در نزد مردی یا گرفتن شناسنامه برای اطفال  برای برقراری نسب  کافی می دانندچیست؟

    17.آیا اعلام کردن  این قضیه به اشخاص توسط پزشک ضروری است یا سکوت واجب است؟

    18.جایگاه علم قاضی از نظر شما در برقراری یا عدم برقراری  نسب  به افراد در قضیه سوپرفتاسیون ها وسوپر فکونداسیون ها چیست؟

    19.در کدام مورد از حالات چند گانه قوق(در سئوال 5 و 6)اقرار به نسب پذیرفته و در کدام مورد پذیرفته نیست؟

    20.آیا  با موجود بودن شرایط برای اقرار مقر  شرایطی برای او هم چون شاهد برای شهادت مثل عدل و ایمان و  طهارت مولد نیاز است؟ و آیا اقرار در جایی که نسب به واسطه ی فراش ثابت شده است کاربردی دارد؟

    21.آیا با انجام مراسم لعان طفل یا اطفال مجهول النسب می شوند؟

    22.هریک از روش ها (آزمایشات پزشکی،اقرار،شهادت شهود، قاعده قرعه، فراش،علم قیافه شناسی ،قاعده استحسان ، مصالح مرسله، سدّ ذرایع و فتح ذرایع) را براساس جایگاه برتری که نزد شما از اولی به ادنی در مسئله نسب دارند به ترتیب ذکر فرمائید.

    23.حرمت نکاح در صورت پذیرش لعان یا عدم پذیرش لعان در حالات چندگانه(سئوال 5 و6)

    نسبت پدر اول با طفل دوم،  پدر دوم نسبت به فرزند اول ، فرزند اول نسبت به فرزند دوم چگونه است؟

    24. حالت ارث بری در صورت عدم پذیرش لعان در حالات چندگانه(سئوال 5 و6) نسبت پدر اول با طفل دوم،  پدر دوم نسبت به فرزند اول ، فرزند اول نسبت به فرزند دوم چگونه است؟

    25. حالت وصیت یا عقود ی هم چون حق حبس که شخصیت آنان مدنظر است در صورت پذیرش یا عدم پذیرش لعان در حالات چندگانه(سئوال 5 و6) وصیت اگر برای فرزند اول یا دوم  صورت بگیرد زمان تشکیل لقاح مد نظر است یا زمان خروج از رحم و اگر هم زمان خارج گردندچه به صورت طبیعی چه با روش پزشکی(سزارین) ؟یا اگر وصیت کرده باشد به طور خاص که برای بچه ی یکی از این دو مرد باشد چه طور باید تعیین گردد؟آیا وصیت به نفع طفل حاصل از زنا یا ناشی از شبهه صحیح است؟

    26.

                                                           باتشکر

    کامران باقرزاده همائی          09175230306   

                dr.homaeia@gmail.com

  • احکام

    در امور احکام واخلاقی کمکم کنید

دکمه بازگشت به بالا
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است