پرسش و پاسخ

مسائل اخلاقی

1-زنی 3بار سقط جنین داشته و هیچ علتی برای آن تشخیص داده نشده است.آیا آیه،ادعیه، ویا توصیه ای برای حل این مشکل وجود دارد؟

صله رحم و استغفار و صدقه ونذر بسیار خوب است.

2ـ آیا صحیح است که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را جادو کرد؟ودر این زمینه آیه هم نازل شده است؟وبرای خنثی کردن جادو و طلسم چه باید کرد؟

سحر وجادو طلسم بر روی پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وائمه اطهار تاثیر ندارد، اما اصل سحر و جادو درست است ورفع آن با صدقه است ضمنا دعاهایی در حاشیه مفاتیح الجنان نوشته شده نگاه کنید.

3ـ راههای ترک گناه،ویا اینکه دعا یا سوره ای است که شیطان را از خود دور نگه داریم؟

1-تصمیم بر ترک گناه،2-ترک معاشرت با افراد غافل،3ـ دائم پناه بردن به خدا 4ـ یاد مرگ،5ـ نماز در اول وقت،6ـ خواندن چهار قل قرآن خوب است.

4ـ شخصی مشکل جنسی(عدم نعوذ)دارد و والدین او اصرار به ازدواج او دارند برای حل این مشکل دعا چه باید کرد؟

هر روز یک جزء قرآن با وضو، رو به قبله بخوانید. امید است عنایت شود.

5ـ برای بیشتر شدن رزق و روزی ورونق گرفتن کسب وکار چه باید کرد؟آیا ذکر یا دعایی هست.لطفا راهنمایی بفرمایید؟

احسان ونیکی کردن به پدر و مادر و اولاد،صله رحم،صدقه،استغفار،نذر،و دوری از گناه.

6ـ آیا دعایی برای بیشتر شدن علاقه و اعتماد بین زن وشوهرهست؟راهنمایی بفرمایید؟

خواندن سوره یس خوب است.انشاءالله.

7-هروقت که با مشکلات روبرو میشوم تلاش زیاد میکنم باز نتیجه نمیگیرم و گاهی اوقات نمازم را از سر اجبار میخوانم و باز هم گناهان گذشته را تکرار میکنم وخیلی از زندگی نا امید هستم،آیا ذکری برای تقویت اراده هست؟لطفا راهنمایی کنید.

باز هم استغفار کنید و توبه کنیدوتصمیم بگیرید که خداوند تائبین را دوست دارد. ناامیدی گناه بزرگی است سعی کنید در شما قرار نگیرد. احسان به پدر و مادر موجب تقویت شما است.

8ـ به هر چیز که توجه میکنم گناه به ذهنم می آید مثلا اگر عکس مبتذلی 10 سال پیش دیده ام نگاه به موبایل میکنم آن تصویر به ذهنم می آید و کاری میکند که مرا به گناه بکشاند ومن هر بار به شیطان لعنت میفرستم،چه کنم که از این ویژگی خلاص شوم؟

شما اعتنا نکنید به این افکار و خود را مشغول مطالعه  سخن گفتن با پدر و مادر و دوستان کنید تا بتدریج رفع شود، در صدد لعنت و از این حرفها نباشید،وسوسه شیطان است رفع میشود انشاءالله.

9-چه چیزهایی واقعا باعث شادی مردگان میشود؟و بعدازمرگ مردگان چه مراحلی را باید طی کنند وچرا مرده در خواب بستگان اظهار رضایت میکند ولی در بعضی موارد درخواست چیزی میکند؟

هرمقدار شما رعایت تقوا بکنید برای بستگان میت شما نفع دارد،وموجب شادی آنها میگردد. رفتن سر خاک آنها و نشستن وقرائت قرآن موجب شادی روح است.درخواست آنها از زنده ها چشم امید به خیرات شما برای آنها است.

10-اگردرنماز احساس کند ارتباط قلبی با خدا برقرارنکرده وبه اصطلاح وصل نشده آیا جایز است نماز را بشکند ودوباره بخواند؟

جایز نیست که نماز را به این جهت رها کند.بانافله ها جبران کنید.

مسئله1162 ص169

الهادی جلد7 ص183.

 

11 ـ آیا اینکه افرادی ادعا می کنند که از روی قرآن احوال افراد و آینده رو می بینند میتواند صحت داشته باشد؟من حاجتی دارم،یکی به من گفته من احوال شما را از روی قرآن اینطور میبینم که که برای شما هیچ روزنه امیدی وجود ندارد با این جمله من دچار افسردگی شدید شدم ودیگرانگیزه ای برای زندگی ندارم، خواهش میکنم کمکم کنید؟

مطالب این چنینی که بیان می شود استحسان وذوقی بوده و معلوم نیست مطابق با واقع باشد، ضمن اینکه نا امیدی کفر است وخدا در قرآن دستور داده که همیشه به رحمتش و غفرانش امیدوار باشیم.

 

12-بنده شخصی تلاشگر برای رفع حوائج زندگی خانواده ام می باشم چند سالی است که برای تامین معاش خانواده ام هر قدم که بر می دارم به مشکل بر می خورم آیا طلسم ودعا در زندگیم وجود دارد مرا راهنمایی نماید؟

هر ماه مقداری صدقه بدهید.هر شب قبل از خواب 70 مرتبه استغفار نماید.انشاالله که خدا رفع مشکل نماید.آمین یا رب العالمین .

13-در این زمان که ازدواج برای جوانان سخت شده به طوری که غیر ممکن شده ومن دوستدار این هستم که دامن خود را آلوده به گناه نکنم با آتش شهوت چه باید کرد؟

جوانان عزیز ومتدیّن باید با اراده راسخ وتوکل به خدا ودعا و درخواست از حضرت از حضرت حق برانجام واجبات و ترک حرام استقامت نمایند . واز خدا بخواهند که ازدواج شرعی نصیبشان شود. انجام ورزش وحفظ چشم از صحنه های محرک معاشرت با افراد مومن ومطالعه کتب اخلاقی توصیه می شود.

14-آیا در اسلام روایتی موجود است مبنی بر اینکه دختر باکره به بهشت میرود؟

چنین روایتی نداریم.

15-آیا این جمله صحت دارد که اگر پدر و مادر در حال نزدیکی باشد و کودکی صدای آنها را بشنود آن کودک رستگار نمیشود اگر صحت دارد یعنی آن کودک عاقیت بخیر نمیشود؟

کراهت دارد. و اگر ممیز است ممکن است در آینده تاثیر بدی داشته باشد.

16-عشق و محبت به هم جنس پسر و اظهار آن چه حکمی دارد؟ اگر اشکال دارد را چاره رهایی از آن چیست؟

چنانچه مهیج شهوت است جائز نیست. و چاره آن خود نگهداری است.

17- در خانه ما ماهواره است وهمسرم همیشه کانالهای ترکیه تماشا میکند .آیا با این اوضاع من میتوانم به خانه ام مهمان دعوت کنم ؟ آیا اگر مهمان من هم ماهواره تماشا کند با وجود دعوت من ، من شریک گناه محسوب میشوم ؟ چند وقتی است دیگر مهمان دعوت نمی کنم  یعنی احساس گناه میکنم .تکلیف من چیست؟

شما در حد توان در صورتی که مشکلی برای زندگیتان پیش نمی آید همسر خود را نصیحت کنید و به او بگویید مشاهده صحنه های محرک شهوت تاثیرات بدی بر روح انسان می گذارد اما برای مهمان روشن نکنید و اگر خودش روشن کرد و تماشا کرد گناهی متوجه شما نیست.

18-خانم 25ساله هستم ودر شرکت کوچکی مشغول به کار هستم اما متاسفانه ساعاتی در محیط کارم با آقای رئیس که مرد متاهل وجوانی است تنها میشوم.نگران رعایت حریم فی مابین هستم .شما چه سفارش می­کنید؟

در یک مکان که محل رفت وآمد نیست با نامحرم نباشید که جایز نیست.

19-آیا اگر کسی از زنای محصنه توبه کند گناهش کاملا پاک می­شود با ذکر سند؟

توبه واستغفار موجب بخشش گناه است. دلایل آن آیات توبه در قران وروایت معتبر در اصول کافی است.البته برطرف شدن اثر آن منوط بدوام استغفار و انفاق و احسان به پدر ومادر وخویشاوندان وهمچنین اعمال صالحه است.(اولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات)انشاالله.

20-اینجانب عادت به خود ارضائی دارم لطفا جهت نجات از این مرض مرا راهنمایی فرمایید؟

با عزم واراده وطلب از خداوند متعال برای ترک گناه تلاش کنید و کارهای زیر توصیه میشود:

1)نگاه نکردن به تمامی مناظر محرک جنسی حتی فیلم وعکس2)ورزش کردن3)بدون پوشش عورت به حمام نروید4) به عورت خود نگاه نکرده و دست نزنید5) کتب مفید مطالعه کنید مثل کتابهای شهید ایت الله دستغیب6) در اولین فرصت ممکن ازدواج کنید.

21-اگر ممکن است توضیحاتی در رابطه با وظایف زن نسبت به شوهر ومرد نسبت همسرخود بفرمایید؟

ج-وظیفه واجب : واجب است زن در مزاجعت تابع مرد باشد وبدون اجازه شوهر از خانه بیرون نرود .و آبروی مرد ومال او را حفظ کند وبه او خیانت نکند ، و واجب است بر مرد که نفقه بدهد ومهریه را هنگام مطالبه زن چنانچه دارد بپردازد ،و به او ظلم نکند و مستحب است احترام متقابل داشته باشند ولازم است از بی اعتنایی بیکدیگر بپرهیزند .دشنام دادن به یکدیگر و به خانواده های یکدیگر حرام است ، در پرورش اولاد کوشش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است