گزیده سخنرانی

امتحان کردن بندگان

🔊 آیت‌الله سید علی محمد دستغیب (مدّ ظلّه):

🔹 ای کسی که پولداری! این پولی که الان داری خداوند به تو داده است. و ای کسی که پول نداری، خداوند اینطور خواسته که پول نداشته باشی. پس فکر نکنید که این خودتان هستید که پول به دست می‌آورید. خیلی‌ها هستند که باهوش و زیرک هستند و صبح تا شب هم کار می‌کنند اما هنوز وضع مالی مناسبی ندارند.
🔸 این خداوند بزرگ است که از ابتدا به ما رزق و روزی داده. در شکم مادر به ما روزی رساند تا زمانی که به دنیا آمدیم. همینطور پدر و مادر از ما مراقبت کردند تا بزرگتر شدیم و دندان درآوردیم و غذاهای مختلف خوردیم. خب چه می‌شود که وقتی شخص به سن جوانی می‌رسد همهٔ این‌ها را یادش می‌رود و فقط پول را می‌بیند؟ خداوند می‌فرماید اگر به کسی بسط رزق می‌دهیم روی مصلحت خودمان است، چه بسا برای این است که هم او را امتحان کنیم و هم شما را.
🔹 قارون آدم فقیری بود. قاری تورات بود؛ تورات را حفظ می‌کرد و زیبا هم می‌خواند. خیلی مورد توجه بود اما باطناً خداوند را قبول نداشت و خودش را می‌خواست. همچین شخصی باید باطنش ظاهر شود. خداوند به‌وسیلهٔ مال زیاد او را امتحان کرد؛ آنقدر مال داشت که کلیدهای صندوق‌هایش را شتر بار می‌کرد. ناگهان مقابل موسی ایستاد و به پیامبر خدا تهمت عملی ناشایست زد!
مردم نیز دو دسته شدند: عده‌ای وقتی قارون را می‌دیدند می‌گفتند که خوش است و کاش ما هم مثل او بودیم؛ و عده‌ای نیز می‌گفتند حواستان باشد که گول نخورید…!

🕙 ۸ دقیقه
🗓 تفسیر سورۀ سبأ جلسۀ ۱۸

دانلود فایل صوتی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است