شهدا

طلبه شهید احسان حدائق

 

طلبه شهید احسان حدائق 1

عاشق مقام لقاء

شهید حجهالاسلام احسان حدائق

شهید احسان حدائق در سال 1340 در شهر شیراز متولّد شد و تحصیلات را با موفقیت گذراند. آشنایی جوانی پر شور با حضرت آیت‌اللّه سیّد علی‌محمّد دستغیب « مدظله‌العالی» به عنوان محور انقلابیون در شهر شیراز روح او را بیش از پیش به امام و اهداف الهی ایشان علاقه مند کرده بود و در دبیرستان، جزء عناصر موثر انقلابی و عضو فعّال انجمن اسلامی بود. در دوره‌ی دبیرستان به فعّالیت‌های مختلف در راستای اهداف مقدس انقلاب مشغول بود و با مطالعه و تحقیق حول مسایل اعتقادی با بحرآن‌های فکری آن زمان مقابله می‌کرد ولی در عین حال هم دوش دیگر انقلابیون در مبارزات شرکت داشت.

با اوج گیری نهضت اسلامی در سال 57 در کلّیه‌ی جریانات انقلاب و تنظیم راهپیمایی‌ها و با عضویت در کمیته‌ای مخفی پیشبرد مسائل انقلاب در شهر از جمله: بستن بازار، درگیری با عوامل حکومت طاغوت و چاپ و توزیع اعلامیه‌های امام، ایجاد نمایشگاه‌های کتاب، تظاهرات آذر ماه 57 و نیز در حمله‌ به شهربانی شیراز و سقوط آن شرکت فعّال داشت و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین بار دستگیر و زندانی و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایجاد اوّلین کمیته‌ی انقلاب اسلامی نقش داشت. در کمک به کنترل نظم شهر و نیز دستگیری ساواکی‌ها و مأمورین اطّلاعات شهربانی تلاش فراوان می‌نمود.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با این نهاد همکاری داشت و سپس در دادگاه‌های انقلاب اسلامی در خدمت حضرت آیت اللّه سیّد علی‌محمّد دستغیب« مدظله‌العالی» به فعّالیت پرداخت. مدّتی را در حزب جمهوری اسلامی شیراز فعّالیت داشت و در تهران با دانشجویان پیرو خطّ امام همکاری می‌نمود.

مدّتی بعد در چندین کمیته‌ی پاکسازی ادارات و سازمآن‌ها از جمله مخابرات، گمرک و آموزش و پرورش با جدّیت همکاری داشت.

ارتباط این جوان انقلابی با پایگاه انقلاب، مسجدقبا«آتشی‌ها» تا آخرین روزهای عمر پر برکتش به عنوان یک مکان انس و شناخت ترک نشد.

تدیّن و تعبّد نسبت به اسلام عزیز، عشق و علاقه و تبعیّت محض از حضرت امام خمینی (ره) ، شجاعت فوق العاده و اخلاص در عمل، مکتوم داشتن کارهایی را که برای اسلام می‌کرد، بینش سیاسی و ذهن فعّال اطّلاعاتی و نظامی‌، راستگویی و صداقت در گفتار، تواضع، ساده پوشیدن، اهمّیت دادن به جماعت و پشتیبانی از خطّ امام و علاقه و ارادت فراوان نسبت به حضرت آیت اللّه العظمی‌منتظری (ره)، خصوصیات بارز اخلاقی وی را تشکیل می‌داد. که در سایه ارادت عاشقانه در محضر حضرت آیت اللّه سیّد علی‌محمّد دستغیب «مدظله‌العالی» کسب نموده بود و احسان را استاد معنوی و عرفانی خود می‌دانست. علاقه به معارف اسلامی او را به فضای معنوی حوزه علمیه کشاند و با علاقه فراوان بخشی از عمر پر برکت خود را صرف این مهم نمود.

به تجهّد، نماز شب، دعا، راز و نیاز، گریه و توسّل به ائمّه‌ی معصومین: خصوصاً امّ‌الائمّه فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) علاقه‌ی فراوان داشت و به ایشان متمسّک بود. به راحتی بخشش می‌کرد و انفاق و ایثار در وجودش مشهود بود.

با شروع جنگ تحمیلی دو بار به جبهه عزیمت نمود. اوّلین بار در عملیات طریق القدس شرکت نمود و از ناحیه‌ی بازو مجروح گردید ولی این عاشق شیفته در سفر دوّم  در عملیات بیت‌المقدّس (آزادی خرّمشهر) شرکت کرد و در جریان پاکسازی نخلستان‌های ابتدای خوئین شهر در تاریخ2/ 3/ 61 با اصابت تیر مستقیم به قلبش دعوت حق را لبیک گفت و سیر سریع حرکت الهی خود را با آن همه شور شوق برای رسیدن به مقصود با بهترین صورت به پایان رساند و به درجه‌ی رفیع شهادت نائل گردید. در نهایت پیکر مطهّر شهید احسان  حدائق در صحن بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ7 به خاک سپرده شد.

وصیت نامه شهید احسان حدائق

بسم‌ا…الرحمن‌الرحیم

من وصیتی ندارم جز چند کلمه. در اصل می‌خواستم مطالبی را بنویسم ولی در خود ندیدم. جهت تذکر چند نکته را عرض می‌کنم: سلام مرا خدمت امام برسانید. به پدر و مادرم سلامم را ابلاغ کنید و طلب مغفرت برایم نمایید که هیچ زمانی نتوانستم فرزندی خوب برای آن‌ها باشم. نه خوب، بلکه بدتر از بد بودم. اما امید است که خدا عفوم نماید.در رابطه با نماز وروزه خدمت مادرم مطالبی عرض کردم که متذکر شوید. هر زمانی که سعادت شهادت نصیب حقیر سراپا تقصیر گردید، اگر ذکر و صحبتی از من به میان آمد از مصایب شهید مظلوم شهید بهشتی شود

همان طور که حضرت امام فرمود: ما حتی امانت هم نیستیم ودر این گفتن امانت نفسانیت وجود دارد. امیدآن دارم که در راه خدا قطعه قطعه شوم و چیزی از این قفس باقی نماند.وحال اگر مقداری یا تمامی باقی ماند خود حضرت حق می داند که چه بکند و به مادرم بگویید که چیزی که در راه خدا دادم پس نمی‌گیرم و نیز بگویید که گریه را بر مظلومیت امام حسین (علیه السلام)  کند. تمامی برادران را تشویق به تحصیل علوم دینی کنید که امید آن دارم برادران‌مان بیش از پیش خدمت به اسلام کنند.

خدمت سرور و پیر و مرادمان و مرید اماممان جناب سیدالاعلام حضرت حاج آقا سید علی‌محمّد دستغیب دامه افاضاته و دامه بقائه وجود شریف از جانب بنده تقدیم سلام و عرض کوچکی فرمایید و خدمت‌شان عرض کنید که از درگاه حضرت ایزد طلب عفو برایم فرمایند که نه حق کوچکی را به‌جا آوردم و نه حق شاگردی نسبت به استادی فنای فی اللّه وبقای باللّه ومجتهد کامل وعارف عامل  که ای کاش از وجودمقدسش استفاده کرده بودم برادران را ترغیب کنید که از وجودشان استفاده برند تا به کمال مطلق  برسند.که او خود رسیده است .

رسم است یاد شهیدان می‌کنند کارهای آن‌ها را ذکر می‌کنند من از همه شما تقاضا دارم که هیچ سخنی یا کاری که شاید شما خیال کنید من کرده‌ام نگویید و به جای این مصایب اما حسین (علیه السلام)  و مصایب حسین زمان روح اللّه و سیدالشهدا انقلاب اسلامی بهشتی مظلوم قدس سره بگویید و از شهید سعید ابوالاحراری و رفقای شهید یاد نمایید. که من راضیم و اطمینان دارم که حضرت حق از تمامی ما راضی می شود از حضرت آیت اللّه العظمی منتظری پشتیبانی کنید و بر مخالفین ایشان که خیانت‌کار هستند سخت بگیرید که خدا با شماست.

 پدر ومادر بزرگوارسلام مرا به حضرت امام عرضه کنید وخود شما وبرادران  خواهرانم به دست بوسی وجود مقدس حضرت امام بروید تا از دریای فیاض نورش واز جذبه با صلابتش کسب فیض نمایید انشااللّه

از تمامی برادران معذرت خواهی می کنم؛ به خدا سوگند در فکر تمامی شما بودم و هستم و می خواستم که همه با هم حرکت کنیم و اینجا بیاییم ولی تقدیر این نبود. و از برادر نبی رودکی عزیز معذرت می‌خواهم و طلب مغفرت را به واسطه او از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

دست یکایک شما برادران را از دور می بوسم و آرزو می کنم که ای کاش خاک بودم و شما همه پا بودید و بر من می‌نهادید تا بلکه کثافت‌هایم کم شود و به این طریق تطهیر شوم.

از تمامی برادران مسجد خداحافظی کنید و از تمامی شما التماس دعا دارم. خدمت برادران اکبر، یوسف همت و یوسف ستارخان و جواد شقاقیان و محمّد علی و … سلام مرا ابلاغ کنید و به طلبه‌های آقا بگویید برایم در حد امکان قرآن بخوانند و طلب مغفرت و رحمت کنند.

امروز  11 رجب است  و این روز حمله که مصادف با تولدم است امید است آخرین روز مصائبم باشد.

«اللّهم اجعل وفاتی سریعا”»

به یاد زهرا و به یاد امام امیرالمؤمنین و در انتظار دیدن رخ یار!

 

روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است