پیام ها و بیانیه ها

بیانیه حضرت آیت‌الله سید علی‌محمّد دستغیب مدظله‌العالی در مورد اعتراضات و نارضایتی موجود در کشور ١۴۰۱/١٠/١٧

بسمه تعالی

در پی سؤالات مکرری که بعضی از دوستان در مورد اعتراضات و نارضایتی موجود در کشور داشتند به نظر رسید که مطالبی را به عرض مردم شریف ایران بالاخص جوانان و نوجوانان برسانم:

علل اصلی این اعتراضات فشارهای سیاسی و حذف بسیاری از جریانات کارآمد سیاسی و مشکلات اقتصادی و گرانی بسیار و نداشتن اشتغال مناسب برای مردم بالاخص جوانان و فراهم نبودن زمینه ازدواج جوانان و برخوردهای نامناسب و گاهی با خشونت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر بخصوص در مسئله حجاب و عفاف عمومی می‌باشد.

و باید توجه داشت که افرادی در خارج و داخل کشور هم هستند که هیچگاه اعتقاد به اصول دینی و خیر و مصلحت مردم ایران نداشته و ندارند و در این اعتراضات به امید تحصیل منافع خودشان و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود موجود هستند و با صرف پول‌های بسیار و فریب دادن مردم، سعی در ایجاد اغتشاشات و به خشونت کشاندن اعتراضات و به دنبال قتل و غارت هستند لذا حساب این افراد از عموم مردم جدا هست و باید بر اساس قوانین شرع به آنها برخورد شود.

امّا برای رفع صحیح علل اصلی اعتراضات باید همه اقشار ملّت و مسؤولین به اموری توجه نمایند:

ملّت شریف ایران دارای فرهنگی غنی ومعتقد به دین مبین اسلام و کرامت‌های انسانی و اخلاقی می‌باشند و به دنبال قتل و غارت و نقض حقوق دیگران و امور خلاف عفّت نمی‌باشند و برخوردهای نامناسب عده‌ای را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و مشکلات اقتصادی و سیاسی را ناشی از کوتاهی بعضی از مسؤولین می‌دانند و آن را مربوط به اصل دین و عموم روحانیت و فرهنگ غنی خویش نمی‌دانند لذا در صدد تذکر به مسؤولین هستند.

امّا مسؤولیت هیئت حاکمه برای رفع علل اصلی اعتراضات بسیار مهم است و لازم است که به این امور توجه نمایند:

۱. باید قبول نمایند که این ایرادات وجود دارد و در جهت رفع آنها تمام سعی و همّت خویش را مبذول نمایند و در این جهت از سرمایه‌های بسیار زیادی که در کشور ایران بحمدالله موجود است استفاده کنند و نفت و معادن و غیره را خرج مردم شریف ایران نمایند که خدمت به این مردم موجب رضای خداوند متعال است.

۲. در کشور ما سرمایه‌های عظیم انسانی وجود دارد که بعضاً ناامید و دلسرد شده‌اند و بعضاً مورد غضب قرار گرفته‌اند و در حصر خانگی یا شبیه به آن قرار گرفته‌اند و نظاره‌گر اوضاع تأسّف‌بار میهن اسلامی هستند لذا بر هیئت حاکمه لازم است که برای رفع مشکلات کشور از این سرمایه عظیم انسانی استفاده کند و در حفظ این سرمایه عظیم سعه صدر داشته باشد و حداقل با آنها مشورت کند و از راهنمایی‌های آنها استفاده کند.

۳. در انتخابات اعم از ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و سپردن مسؤولیت‌های مختلف در کشور لازم است به همه جریانات سیاسی فرصت داده شود تا مردم امیدشان بیشتر شود و در انتخابات حضور بیشتری پیدا کنند.

ضمناً باید توجه داشت که بحمدالله کشور و ملّت شریف ایران در دنیا منحصر بفرد هستند پس باید به گونه‌ای عمل کنیم که به جایگاه خویش در میان کشورهای دیگر برسیم و حتی الگویی برای آنها باشیم.

ناگفته نماند که جمهوری اسلامی ایران حاصل زحمات و جانفشانی امام امت و شهدای عزیز و علمای ربّانی و ملّت شریف ایران می‌باشد و دولت فعلی هم بنابر نقل صدا وسیما در جهت رفع نقایص هستند و زحمت می‌کشند ولی گستردگی این مشکلات احتیاج به همبستگی و همدلی عمومی دارد و باید همه مردم و مسؤولین دست به دست یکدیگر دهند و با سعه صدر در رفع مشکلات و نقایص بکوشند. آمین یا ربّ العالمین.

نکته آخر و مهم، اینکه اسلام در احکام قضاوت و اجرای آن کامل است و هیچ نقصی ندارد ولی باید به‌ خوبی و به دقت اجرا گردد که موجب تضییع حقی نشود؛ لذا تقاضا می‌شود از قوه قضاییه که سعی بر رعایت احکام دین مبین اسلام دارد نمایندگانی در اداره اطلاعات و نیروهای انتظامی و بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها داشته باشند که مبادا در برخورد با بازداشت‌شدگان و زندانیان از احکام اسلام عدول شود. و ضمناً لازم است که در مورد اعدام‌ها و تعزیرات با مراجع تقلید مشورت کنید و چنین نباشد که نظرات مراجع تقلید مورد توجه قرار نگیرد و عمل کردن به فتاوای مراجع منحصر به مقلدین ایشان در احکام عبادات شود زیرا مراجع محترم تقلید در قم و نجف اشرف عمر خویش را در تحقیق و استنباط احکام اسلام و معارف دین و تقوای الهی گذرانده‌اند و پشتوانه بزرگی برای مردم و کشور هستند، لذا غفلت از نظرات ایشان مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

در خاتمه عرض می‌کنم همچنانکه بارها تذکر داده شده، باید به قانون اساسی رجوع کنیم و به تمام اصول و فروع آن عمل شود و هیچ بندی از آن مورد غفلت واقع نشود مخصوصاً در جهت امور فرهنگی و آرامش و پیشرفت دانشجویان، دانش آموزان و فرهنگیان عزیز.

سید علی‌محمّد دستغیب
١۴٠١/١٠/١٧

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است